PROGRAMACIÓ DIDÀCTICA DE L’ASSIGNATURA OPTATIVA COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL 4t ESO .
CURS 2007-2008
PROFESSOR: JOSEP JOAQUIM PERUCHO I TORMO
ÍNDEX
- OBJECTIUS
- CONTINGUTS
- AVALUACIÓ
- SEQÜENCIACIÓ DELS CONTINGUTS
- METODOLOGIA I MATERIAL DIDÀCTIC
1- OBJECTIUS
Probablement haurem sentit expressions tòpiques com ara que vivim immersos en la cultura de la imatge, fascinats per les noves tecnologies mediàtiques o, fins i tot sotmesos a la tirania de la comunicació, un cop evidenciat el fenomen de la globalització dels mass media. En aquesta assignatura volem palesar aquesta realitat i alhora volem crear una consciència crítica en els nostres alumnes. En aquesta línia orientarem el nostre interés cap a l’estudi i posada en pràctica del fenomen dels mitjans audiovisuals, amb un doble objectiu:
1- Abastar la totalitat dels mitjans audiovisuals existents.
2- Proporcionar eines de treball polivalents i interdisciplinars que donen suport o documentació complementària a altres matèries com ara Història de l’art o Dibuix pel que fa a la metodologia objectiva per a la lectura de la imatge, en especial pel que fa a l’estudi i aplicació dels perfils de polaritat, i també a altres com Premsa, Llengua i Literatura i Comentari de Text.
2- CONTINGUTS
Els continguts estan estructurats en tres unitats, més conceptuals, introductòries i sis unitats dedicades a sis fenòmens audiovisuals diferents.
LA COMUNICACIÓ HUMANA
- Concepte de comunicació
- La comunicació humana natural
- La comunicació humana artificial
- El poder dels mass media
IMATGE I REALITAT: LA CULTURA DE LA IMATGE O LA IMATGE DE LA CULTURA
- El llenguatge de la imatge
- Els elements primaris de la imatge
- Propietats semiòtiques de la imatge
- Lectura d’imatges
ELS MITJANS AUDIOVISUALS. LA FASCINACIÓ PER LA IMATGE
- Els subsistemes i mitjans audiovisuals
- El llenguatge audiovisual
- Codis audiovisuals
FOSCOR, OMBRES, LLUM I IMATGES. LA FOTOGRAFIA
- El procés químic i el procés digital
- La càmera òptica
- Formats fotogràfics
- Aplicacions i gèneres fotogràfics
EL CÒMIC
- Característiques
- Breu història del còmic
- La vinyeta. Gèneres i estils
- Trets semiòtics. Recursos i tècniques expressives
- Guió, maquetació i edició
LA IMATGE SONORA. LA RÀDIO
- De Marconi a la tecnologia digital
- Microfonia. Sistemes i suports d’enregistrament
- La transmissió radiofònica
- L’emissora de ràdio
- La producció radiofònica
- Els gèneres radiofònics
EL CINEMA
- Origen i evolució
- Els materials: tecnologia i suport
- El llenguatge cinematogràfic: del pla a les seqüències
- La producció cinematogràfica
- L’escriptura i la lectura fílmiques
- Els gèneres audiovisuals
LA TELEVISIÓ I EL VÍDEO: LA IMATGE ELECTRÒNICA
- De la imatge electrònica a la imatge digital
- Suports i formats
- Components bàsics del vídeo
- Lectura magnètica i lectura digital
- Gravació i edició
- Edició lineal i edició no lineal
- La realització i la producció televisives
- Els estudis de televisió i vídeo
- Diferents formats d’informatius televisius
EL MULTIMÈDIA
- Comunicació global i diversitat cultural
- Tecnologia digital i integració de mitjans audiovisuals
- Convergència de mitjans de comunicació i canals de difusió
- La multifuncionalitat del hardware
- Varietat de programes o software. Les aplicacions multimèdia
A més dels continguts conceptuals, també treballarem continguts procedimentals que consistiran en analitzar les característiques dels diferents mitjans audiovisuals i utilitzar els recursos al nostre abast per a produir textos audiovisuals. Pel que fa a les actituds es valorarà l’esperit crític, la participació i la implicació en projectes individuals i col·lectius. Amb tot això intentarem contribuir al procés d’alfabetització audiovisual de l’alumnat amb l’adquisició de criteris propis de selecció i anàlisi.
3- AVALUACIÓ
Cada unitat conté una sèrie d’activitats didàctiques consistents en comentaris de textos, exercicis teòrics i exercicis pràctics, la realització a classe o a casa d’aquestes activitats serà la principal eina d’avaluació junt a la realització de diverses proves, exàmens globals i de la confecció d’un dossier personal. També es tindrà en compte la realització de projectes individuals o en grup així com l’observació directa del professor a classe o a les activitats fora del centre.
Els alumnes amb l’assignatura suspesa s’hauran de presentar a la recuperació de setembre a una prova escrita i hauran d’elaborar un dossier amb material.
4- SEQÜENCIACIÓ DELS CONTINGUTS
Al llarg del curs es treballaran els aspectes teòrics de les tres unitats inicials i dedicarem cada avaluació a l’estudi de dos mitjans audiovisuals, de la següent manera:
- 1ª Avaluació: Aspectes teòrics, fotografia i còmic.
- 2ª Avaluació: Aspectes teòrics, ràdio i cinema.
- 3ª Avaluació: Aspectes teòrics, televisió, vídeo i multimèdia.
5- METODOLOGIA I MATERIAL DIDÀCTIC
A més de l’exposició teòrica dels conceptes més importants per part del professor hom intentarà que l’alumnat es motive mitjançant activitats pràctiques i lúdiques per tal que participe activament a les classes i puga assolir els objectius generals de l’assignatura.
Utilitzarem com a llibre de l’alumnat el llibre “Comunicació audiovisual” de Miquel Francés i Gonçal Garcia de l’editorial Castellnou Edicions. Tindrem en compte l’audició, visualització i anàlisi de qualsevol fragment o obra audiovisual que puga arribar a les nostres mans. Es proposarà també alguna lectura al llarg del curs, i també es faran algunes visites a cinemes, televisions, ràdios, exposicions o galeries d’art locals segons les oportunitats que se’ns presenten.
Dins de les necessitats materials per a portat a terme la nostra activitat estan la creació d’una aula d’audiovisuals i en el seu defecte un espai on exposar les obres realitzades pels alumnes, utilitzarem també l’accés que se’ns ha oferit a l’aula d’informàtica.
3 comentaris:
ximotormo yo crec que tas pasat un poket no creus??? crec que me la vaig a convalidar perque necesite mes hores lliures. auuuu ya´ns vorem
Publica un comentari a l'entrada